Organisatie

"In 2021 werd het startschot gegeven voor ingrijpende veranderingen in de komende jaren, voor zowat alle organisaties in het sociale huisvestingslandschap.
En dus ook voor IZI wonen."

Verdere evolutie organisatiestructuur

Heel 2021 waren de gevolgen van de coronapandemie nog voelbaar in de werking van IZI wonen. Telewerk werd door de overheid verplicht, alle vergaderingen gebeurden digitaal, afstandsregels bleven van toepassing en beschermingsmiddelen moesten overal blijvend voorzien worden. Het bezoek op kantoor bleef het hele jaar ook alleen maar mogelijk op afspraak. Begin 2021 hebben we een nazorgronde ingezet met CC consult. Alle medewerkers en leden van het directiecomité werden nogmaals bevraagd en de resultaten werden teruggekoppeld naar het directiecomité en de raad van bestuur van IZI wonen. Uiteindelijk werd er beslist om de operationele aansturing van de organisatie te optimaliseren. Dit resulteerde in september 2021 in de aanstelling van één algemeen directeur in plaats van een gedeelde aansturing via een directeur klanten en een directeur patrimonium. We creëerden ook mailboxen per afdeling (info@iziwonen.be, klanten@iziwonen.be en patrimonium@iziwonen.be), voor een vlottere en meer open interne en externe communicatie.

Begin mei ging medewerkster klanten Sabine Baert na een mooie carrière van 30 jaar in sociale huisvesting met pensioen. We hebben haar afscheid op gepaste wijze gevierd. De vervanging werd aanvankelijk via interim-arbeid opgevangen. Maar door de blijvende nood aan een extra werkkracht drong een structurelere oplossing zich op. Daarom schreven we een vacature uit voor een fulltimemedewerker klanten in vast dienstverband. In 2021 ging ook onze zoektocht naar één gezamenlijke werkplek verder. Het bestuur had eind 2020 al beslist om voor een huuroptie te gaan. In samenwerking met Skyline Park en Buro Modern werkten we een volledig huurontwerp uit om naar de professionele Skylinekantoren in Izegem te gaan. Dit werd ook overlegd met de medewerkers en goed bevonden. Toch werd het plan niet weerhouden door de raad van bestuur. Een tweede optie om naar een leegstaand winkelpand aan het Frunpark te gaan en dit zelf in te richten bleek na uitwerking te duur.

Uiteindelijk hebben we ook nog de uitbreiding van onze eigen kantoren in Izegem met mobiele kantoorunits onderzocht. Dit bleek betaalbaar, maar werd ingehaald door de realiteit. De beslissing van de Vlaamse Regering om woonmaatschappijen te vormen bleek namelijk verstrekkende gevolgen te hebben voor IZI wonen: tegen 01/01/2023 moeten we ons in drie delen splitsen. We moeten dus gepastere oplossingen zoeken voor het personeel. Door de korte termijn van het traject was ook een tijdelijke verhuis naar bureelcontainers geen optie meer. De Vlaamse Regering bepaalde reeds eerder dat sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen tegen 01/01/2023, dit met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. De lokale besturen kregen een trekkersrol om deze werkingsgebieden te bepalen. Ten laatste op 31 oktober 2021 konden ze een advies geven over het werkingsgebied waar ze bij wilden horen. Op 9 juli 2021 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, dat het kader voor de vorming van de woonmaatschappij vastlegt. Op 10 september 2021 werd het gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Op 17 december 2021 werd het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende Besluiten over wonen goedgekeurd. Pas op 4 februari 2022 werden de 42 Besluiten van de Vlaamse Regering tot de vaststelling van de werkingsgebieden goedgekeurd. Hiermee werd het startschot gegeven voor ingrijpende veranderingen in de komende jaren, voor zowat alle organisaties in het sociale huisvestingslandschap. En dus ook voor IZI wonen.

Overzicht Medewerkers

Eind 2021 bestond het team van IZI wonen uit 12 medewerkers.

Peter De Clerck

Algemeen directeur

Johan Denolf

Directeur patrimonium

Nicole Vandenabeele

Boekhoudkundig medewerkster

Frederik Legein

Financieel medewerker

Antoon Vandenberghe

Technisch medewerker

Wim Coucke

Projectmedewerker bouw

Sabine Baert

Medewerkster klanten (Met pensioen sinds 01/05/2021)

Marjan Desmet

Medewerkster klanten

Barbara Lievens

Administratieve medewerkster

Fien D’Huyvetter

Sociaal medewerkster

Soetkin Verlinde

Hilde Verhaeghe

Melissa Verledens

Poetsvrouw

Begin mei 2021 ging Sabine Baert met pensioen na een mooie carrière van bijna 30 jaar in sociale huisvesting. Die speelde zich voornamelijk af bij de Izegemse Bouwmaatschappij.

Door deze pensionering was er nood aan een extra werkkracht om de klantencluster draaiende te houden. Die vonden we in een interim-medewerkster die ons deeltijds kwam ondersteunen.