Woon­aanbod

Het aanbod aan sociale huurwoningen

IZI wonen biedt woningen en appartementen aan in zes steden en gemeentes in West-Vlaanderen. Deze woonentiteiten zijn meestal over de gemeentes verspreid en kunnen verschillen van elkaar: aangepast of niet aangepast en al dan niet voorzien van een garage, parkeerplaats en fietsenberging. IZI wonen probeert hiermee zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de lokale vraag.

In 2021 kwamen er achttien nieuwe huurwoningen bij. Zo werden er in februari-april twaalf nieuwe huurwoningen in gebruik genomen in de Mercuriusstraat in Izegem. Allemaal hebben ze drie slaapkamers. In het begin van het jaar werden ook zes nieuwe huurwoningen in gebruik genomen in de Schreveweg in Kortemark: drie met drie slaapkamers en drie met vier slaapkamers.

In 2021 zijn we ook gestart met onderhandelingen om bijkomende woningen van de gemeentes Wingene (dertig woningen De Schakel) en Pittem (vier woningen + acht appartementen Eikeldreef) te verwerven. Normaal zullen die vanaf 1 januari 2022 het patrimonium van IZI wonen aanvullen.

Verkoop bestaande huurwoningen

Eind 2021 verkochten we twee huurwoningen in de Roterijstraat 3 en 11 in Izegem. Dat deden we omwille van de niet langer conforme toestand en de te hoge renovatiekosten.

Check het woonaanbod:

Woonaanbod per gemeente

Verhuring / leegstand

Van de 907 woonentiteiten van IZI wonen waren er eind 2021 een dertiental niet verhuurd (drie appartementen en tien woningen, bijna allemaal in Izegem). Er staan ook nog altijd heel wat garages leeg. De algemene leegstand is intussen wel een stuk minder dan eind 2020.

De redenen dat woningen toch nog leegstaan zijn divers: frictieleegstand, leegstand door renovatiewerken, woningen bezet door onbeheerde nalatenschap, moeilijke verhuurbaarheid …

Het aanbod aan sociale koopwoningen

In 2009 besliste het toenmalige De Mandelbeek om zijn activiteiten te diversifiëren door koopwoningen te bouwen. In 2012 werden de eerste woningen verkocht. Voor de verstrekking van sociale leningen (via VMSW) sloot De Mandelbeek voor zijn nieuwste projecten een samenwerkingsovereenkomst af met een West-Vlaamse sociale huisvestingsmaatschappij uit de koopsector: Wonen Regio Kortrijk. Hierdoor kunnen kandidaat-kopers bij de aankoop van hun sociale koopwoning genieten van een voordelige hypothecaire lening (de basisintrestvoet werd verlaagd naar 1,6% in juli 2020).

Verkoopaktes verlopen via de afdeling vastgoedtransacties. Dat is voordelig voor de klant. Sociale leningsaktes kunnen ook via deze afdeling verleden worden. Lenen via een private bank kan ook maar hiervoor is er wel een tussenkomst van een notaris nodig. De kosten zullen dan ook hoger zijn, aangezien er ereloon notaris betaald moet worden.

In 2021 waren twee koopprojecten klaar voor verkoop: eentje in de Mercuriusstraat in Izegem (zestien woningen) en eentje in de Schreveweg in Kortemark (drie woningen). De toewijzingen voor deze koopwoningen zijn dan ook nog dat jaar gebeurd. Dat leidde in 2021 tot de verkoop van vijf koopwoningen in Izegem en twee koopwoningen in Kortemark. Door de vele aanschrijvingen konden we ook heel wat wachtlijsten met kandidaat-kopers actualiseren. Op 31 december 2021 waren er in totaal nog zestien kandidaat-kopers ingeschreven in het register. Dat zijn er 38 minder dan eind 2020. Er zijn geen kandidaten meer voor Ingelmunster, vijf voor Izegem, twee voor SEW (Ledegem), drie voor Kortemark, twee voor Wingene en vier voor Pittem. Door de lange wachttijd gebeurt het soms dat kandidaten een ander woonaanbod vinden en zich uitschrijven. In dat geval wordt het inschrijvingsgeld van € 50 terugbetaald. De wachtlijst voor koopwoningen is dan ook veel volatieler dan die voor huurwoningen.

In verschillende aangesloten gemeentes zijn er projecten in opbouw of aan het opstarten:

• Aan de Eikenstraat in Wingene komen er een aantal koopwoningen.
  • In het RUP in ontwikkeling Centrum Noord West in Pittem worden ook koopwoningen voorzien om deze grote verkaveling meer divers te maken.
  • Bij de verdere uitbreidingen tussen de Bruinbeekstraat en Doelstraat in Ingelmunster worden er ook koopwoningen voorzien om de verkaveling meer divers te maken.

De toekomst van sociale koop

Het klimaat om sociale koopwoningen te bouwen is de laatste jaren minder gunstig geworden. Dat komt door de beperkte subsidiëring voor nieuwe projecten (wanneer er nog max. 20% koop gerealiseerd wordt) en door de aanlegkosten voor nutsleidingen die meer en meer integraal aangerekend worden aan de sociale bouwheer. Dat geldt ook voor telecom- en informaticaleidingen. Dit alles zorgt voor stijgende bouwkosten voor de projecten en duurdere verkoopprijzen voor de kopers. We stellen ook vast dat door specifieke btw-maatregelen heel wat private bouwprojecten momenteel aan 6% btw aangeboden worden (bij hernieuwbouw en onder voorwaarden voor de koper).